香港中文大學人文學科研究所臺灣研究中心

 

從多元視角看性別身體: 近代華東地區的女子體育(1895-1937

臺灣研究講座系列臺灣人文藝術師生論壇之五

  • 講座信息

由於講座場地人數有限,且需統計人數以便於準備講座後餐點,所以務請登記報名。
報名:請按繼續(Continue填寫報名表。
查詢:39438698

主講人:游鑑明教授(臺灣中央研究院近代史研究所)
日期:2014416(星期三)
時間:下午12:00 – 1:15
地點:馮景禧樓220 (KHB 220)
活動將以普通話進行

會議後備有餐點
餐点地點:馮景禧樓人文雅集(KHB G24
餐点時間:下午1:15-2:00

作者著作擷要:
1.
《超越性別身體:近代華東地區的女子體育(1895-1937)》,北京: 北京大學出版社,2012年。
2.
《她們的聲音:從近代中國女性的歷史記憶談起》,台北:五南出版股份有限公司,2009年。
3.
《近代中國的女子運動圖像──一九三七年的歷史照片和漫畫》,台北:博雅書屋有限公司,2008年。


過去無論古代或近代中國體育史的論著,總是充滿陽剛、男性化,缺乏女性身影;同時,體育史研究多半脫不了國族論述。然而,當體育遇上性別,體育史的研究視角,就與以往的研究,有很大不同。

1895
年以來,隨著各種運動競賽的熱烈展開,女子體育漸漸成為都會的流行文化,鼓勵女性運動的宣傳,不限於政府文宣或大眾輿論,與民眾日常生活相關的消費文化、藝術文化,也搶搭這股新潮流,創作者巧妙的把與女子體育有關的概念或流行語彙,運用在他們的產品或作品上,也讓消費大眾或閱聽者,領略到女子運動無處不在。而從另一個角度看,他們也是以社會大眾的視角,詮釋他們認知的女子體育,商業廣告、漫畫和電影便是如此。本演講主要以廣告、漫畫、電影為文本,觀看近代中國如何透過商業廣告與視覺等藝術文化,把女子運動帶入人們的日常生活。

主辦:
香港中文大學人文學科研究所臺灣研究中心

 

https://cloud.itsc.cuhk.edu.hk/webform/view.php?id=115584

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

getImage6L1A129M  

 

血之祕史:科學革命時代的醫學與謀殺故事

  • 作者: 荷莉.塔克
  • 原文作者:Holly Tucker
  • 譯者:陳榮彬
  • 出版社:網路與書出版
  • 出版日期:2014/04/01

內容簡介

入圍《洛杉磯時報》圖書獎決賽
2011年《泰晤士報文學增刊》最佳圖書
2011年《西雅圖時報》最佳圖書
《科學人雜誌》圖書俱樂部每月選書
「歷史圖書俱樂部」每月選書
「每月好書俱樂部」選書

  英、法兩國為了爭奪科學主導權而進行決鬥!
  透過各種實驗,經歷各種的失敗與不公,人命的犧牲,竭力找出血液的奧祕。

  讓-巴蒂斯特.德尼被視為一個最危險的悖德者。一六六七年的某個冷冽冬日裡,他完成了史上第一次把動物的血輸到人體的實驗,此舉震驚了整個科學界。安端.莫華,他曾經是侯爵夫人的僕從,總是舉止得體。而如今精神失常,被抓到手術台上,成為德尼這場輸血手術的實驗品。

  過沒多久,莫華將會去世,德尼則必須面對謀殺的指控。然而,最後卻是可憐的遺孀擔起毒死莫華的罪名。她為什麼要對丈夫下毒?那些被德尼稱為「輸血實驗的死敵」的真實身分又是什麼?為什麼他們把施行輸血的醫生比擬為煉金術士?

  一場鋪天蓋地的風暴即將席捲全歐洲,對立的雙方包括法國與英國,天主教與新教,還有科學與迷信,而輸血實驗剛好居於風暴的核心。

本書重點

  .到底血液的本質是什麼?靈魂正確的位置在人體的哪裡?人和動物最大的差異是什麼?所謂「作為人類」的意思是什麼

  .從微觀歷史的角度看來,我們可以藉案子來了解德尼這位醫生的崛起與失敗,那是個不為人知但卻引人入勝的故事。

  .從宏觀歷史的角度看來,透過這歷史上第一則輸血的故事,看見了十七世紀時英、法兩國的科學與社會正以過去無法想像的速度改變著,進而引發了世界的劇烈變遷。

  .這個歷史故事所涉及的科學與道德倫理的角力,其實至今我們仍然面對同樣的思辯,如在動物身上注入人體細胞等各種具爭議性的轉基因技術。

 

作者簡介

霍利•塔克(Holly Tucker)

  范德比爾特大學(Vanderbilt University)副教授,她同時受聘於醫學、健康與社會中心,還有法文與義大利文系,專研醫學史。她為《華爾街日報》、《舊金山紀事報》等報刊撰文。目前居住於田那西州納許維爾市。

譯者簡介

陳榮彬

  一九七三年生,輔仁大學比較文學博士,目前為台灣大學台文所、輔仁大學外語學院與健行科大語言中心兼任助理教授,研究專業為英、法、美、台等國現代主義都市小說以及小說理論研究。譯作總計二十餘本,包括《喬伊斯:永遠的都柏林人》(左岸)、小說大師費滋傑羅第一本作品《塵世樂園》(南方家園)、間諜小說大師勒卡雷刻畫冷戰時代的力作《諜影行動》(推守),以及美國恐怖驚悚小說大師史蒂芬.金的末日小說經典《末日逼近》等等。

 

目錄

譯文說明
主要人物
序曲

第1章:醫生與精神病患
第2章:血液循環
第3章:活體解剖的年代
第4章:鼠疫與大火
第5章:《哲學彙刊》
第6章:高貴的企圖心
第7章:「他會爬多高才停下來?」
第8章:國王的圖書館
第9章:點金石
第10章:獸血
第11章:倫敦塔
第12章:伯利恆醫院
第13章:怪獸與奇觀
第14章:遺孀
第15章:下毒事件
第16章:怪獸喀邁拉

卷尾語
輸血技術演進史
謝辭
參考書目

 

序曲

  一七九九年十二月十四日這天,美國第一任總統喬治.華盛頓醒來時感覺一陣喉嚨痛,隨即開始發燒。那天早上六點,總統的醫生認為,該是幫他放血的時候了。放了十八盎司的血之後,病人的情況並未改善,醫生又幫他放了兩次血。不久後,華盛頓無法呼吸──醫學史家們相信他是因為會厭軟骨感染才會這樣。接著醫生又幫他放了第四次血,但沒有用。華盛頓像個溺死的人一樣倒抽一口氣,稍後於那天晚上十點左右死去。

  儘管我們將永遠無法得知華盛頓的死因到底是他所患的病,抑或接受「治療」時放了太多血,許多史家認為可能性較高的應是後者。他的屍體被放在家裡的交誼廳裡面,好讓貴客們可以前來瞻仰遺容。就在全國因為失去其第一任總統而進入國殤時期之際,有些人正思考著是否有辦法讓他起死回生。

  華盛頓有位外孫女是湯瑪斯.洛(Thomas Law)的夫人,她於隔天早上來訪時還帶著一個人,他提出了不可思議的主張。威廉.松頓醫生(Dr. William Thornton)是為美國規劃國都的建築師,這是眾所皆知的,據其揣測,如果可以把血液與空氣輸進屍體裡,總統就可以復活。松頓醫生認為,如果可以讓華盛頓的「體溫一度度提升,漸漸變暖」,也許就能慢慢地讓他的血液重新循環起來。接著松頓建議在「肺部氣管開一個切口,把空氣灌進去,為他施行人工呼吸,然後把羔羊的血輸進他的體內」。

  很快地,家人拒絕了松頓幫華盛頓總統輸血的建議。他們沒有跟松頓醫生爭論輸血究竟是否能使總統復活。他們拒絕的理由是,如果想讓喬治.華盛頓在後世的記憶裡完美無缺,「最好就這樣讓他帶著十足的榮耀與令譽辭世;不再因為年老的身體缺陷受苦,恢復心神的完整官能,為永生做好準備。」用動物的血讓總統復活這種手法實在太離奇,與其如此,不如讓他死去。第一個主張輸血具有神奇療效,還有第一個認為可以用動物血液的人,都不是松頓。早在一百三十年以前,也就是在一六六五到一六六八年之間,全歐洲都因為進行輸血的可能性而感到興奮不已。英法兩國的科學家們陷入一場激烈的爭鬥中,雙方都想徹底掌握血液的祕密,成為第一個輸血成功的人。英國皇家學會(British Royal Society)的成員們著手進行的方式是把任何液體輸進動物的靜脈裡,包括:紅酒、啤酒、鴉片、牛奶與水銀。然後他們轉而注意如何把狗的血輸進另一隻狗的身上:把大狗的血輸給小狗,老狗輸給年輕的狗,某個品種的狗輸給另一個品種。法國科學院(French Academy of Science)跟進,也進行了狗的輸血實驗,但令其感到氣餒的是,他們沒辦法複製英國的成功經驗。

  然後出現了一個叫做讓-巴堤.德尼(Jean-Baptiste Denis)的年輕內科醫生,似乎沒有人知道他是從哪裡冒出來的:他完成了史上第一次把動物的血輸到人體的實驗,此舉震驚了整個科學界,贏得許多喝采,但也引發了更多的爭議。一六六七年的某個冷冽冬日裡,德尼把羔羊的血輸進一個十五歲男孩的身上。結果令人震驚:那個男孩活了下來。但是德尼的好運並未持續太久。成功令德尼志得意滿,他又試了第二次輸血,也是最後一次:這次的對象是個名為安端.莫華(Antoine Mauroy)的三十四歲精神病患。醫生切開一隻小牛的靜脈,然後用線把鵝毛管綁在一起,做成一個很粗略的儀器。然後他把小牛的血輸進莫華的手臂裡,輸血量只比十盎司多一點。到了隔天早上,從一切跡象看來,這次實驗很可能會成功──或者說,至少不會出人命。然而,幾天後,又被輸了幾次血的莫華死了。德尼旋即被控謀殺。

  一六六八年四月十七日,此事出現戲劇性轉折:一位巴黎的法官撤銷了所有對於德尼的指控。然而,那個精神病患的死不只象徵德尼再也無法幫人輸血,同時所有的輸血實驗也都必須告終。在判決中法國法院規定,未來如果要幫人類輸血的話,必須先經過巴黎大學醫學院(Paris Faculty of Medicine)的授權。這幾乎是不可能的,因為過去該院未曾掩飾過對於輸血實驗的敵意。兩年後,也就是在一六七○年,法國議會全面禁止輸血,英國、義大利與全歐各地也都停止了輸血實驗,一直到一百五十年後才會繼續。

  這本書將會從兩個角度來檢視德尼受審的案子。首先,從微觀歷史的角度看來,我們可以藉案子來了解德尼這位醫生的崛起與失敗,那是個不為人知但卻引人入勝的故事,同時我們也可以更普遍地了解十七世紀的那五年裡面發生了那些與輸血有關的事。但也許更重要的是,從宏觀歷史的角度看來,我們要檢視的是各種理念與發現之間的交互影響,還有促使大家想出輸血這種治療方式的各種文化、政治與宗教力量──當年不但還沒麻醉、消毒的技術,也沒人知道血型的存在。因此,這個故事的重點不只在於科學革命時代的那些偉大科學家與精於算計的君王,也在於輸血實驗本身。

  長期以來,史家們對於「科學革命」一詞始終多所爭議,因為它出現在本書的副標題以及書中許多地方,所以我該在此暫停一下,花點時間來解釋我對它的用法。此一詞彙源自於一九四○年代晚期,最先使用的人包括亞歷山大.夸黑(Alexandre Koyr.)與赫伯特.巴特菲爾德(Herbert Butterfield)等傳奇史家,他們認為科學革命可以等同於現代科學的誕生──從這一刻起,科學以英雄的姿態取代了宗教,從此大步邁進,一去不回。但我對它的用法並非如此。我加入了近來一些史家的行列,他們孜孜不倦地試著深化科學革命的複雜性,如同史蒂文.謝平(Steven Shapin)所解釋的,應該把它理解為「各種各樣的文化實踐活動,其共同目標在於了解、解釋與控制自然世界,但每種活動的特色不同,也歷經了不同的變遷模」。如果說科學革命這件事有什麼是可以確切掌握的,那就是至今我們對它尚無定論,也無清楚共識。當時被稱為「自然哲學家」的科學家們為了揭露自然的真相而相互爭辯,通常都無法認同彼此,有時候吵得不可開交。

  這本書前幾章的事件發生在英吉利海峽的另一頭:德尼的輸血之舉雖然開創了歷史新局,但幫他奠立基礎的卻是一些英國人。當時威廉.哈維(William Harvey)提出了血液循環的科學發現,不久後便有克里斯多佛.雷恩(Christopher Wren)、勞勃.波義耳(Robert Boyle)與勞勃.虎克(Robert Hooke)以實驗來辨明其發現之真偽。早期科學於此所反映出來的國際脈絡不但較為廣闊,且其本身就極為迷人而充滿戲劇性,有了這個基礎之後,才會在最後發生英法兩國為了爭奪科學主導權而進行的決鬥。

  這一場爭鬥的關鍵,在於雙方都想要率先解開一些有關塵世與聖界的謎團,它們既複雜又具高度爭議性。十七世紀初的幾十年間,因為哈維宣布了對於血液循環的發現,顛覆了過去對於人體的種種理解。笛卡兒(Descartes)也發表了他的激進宣言:「Cogito ergo sum(我思故我在)」──他宣稱心智與靈魂是獨立於身體的,並且主張,身體基本上是一具巧妙的機器。時值歐洲歷經許多宗教戰爭後仍在休養生息之際,上述兩種主張與其他理論都動搖了科學以及人體的傳統觀念,許多自然哲學家紛紛試著去探討其背後更深的涵義。

  一場鋪天蓋地的風暴即將席捲全歐洲,對立的雙方包括法國與英國,天主教與新教,還有科學與迷信。而輸血實驗剛好居於風暴的核心。德尼的故事之所以不容忽視,就是因為它與這種牽連更廣的文化與政治論述密切相關。透過這歷史上第一則輸血的故事,我們不只看見他空有雄心壯志,但卻以慘敗收場,也看見了科學與社會正以過去無法想像的速度改變著,進而引發了世界的劇烈變遷。

  (未完)

 

http://www.books.com.tw/products/0010630643?loc=004_008

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

DSCN0762  

 

 

         201443,我和向鴻全老師來到中國醫藥大學中醫系,在清明節的前一天,車票異常的難訂,最後選擇了高鐵。這次來中醫大,很高興見到了幾位做醫經醫史的老師和研究生,周珮琪、楊仕哲兩位醫師是老朋友了,顏宏融醫師是向老師的好朋友,他學經歷優異,對中醫歷史與發展也有熱誠,還有孫茂峰主任,對中醫醫經醫史教育有所期待,也有憂慮,我們可以一起來思索解決的辦法。

 

        我除了進行一場老演講「共和國早期(1950-1965)上海中醫藥的發展——以《人民日報》為中心的考察」,此論題還是源於自己的強烈關懷:即醫史能否帶給現代中醫之發展一些經驗與啟示?此外,還有很重要的事情,就是拓展中原大學「醫療史與人文社會研究中心」的合作項目,即便這是一個非常小、非常年輕的中心,也希望能透過它做為一個平臺,讓醫者和史家可以對話,拓展歷史學的視野,讓更多人發現人文歷史的價值。當天孫茂峰主任問了兩個問題,第一個問題是中國大陸這麼強勢的主導中醫政策的發展,好像對中醫是好的,那為什麼現在的中醫發展仍問題重重,這其中出了什麼問題,這個問題比較大,我一時想不出解答。第二個問題比較實際的是,現在的大學都衝SCI、SSCI,以一所要衝排名的大學而言,醫經醫史的Paper不具吸引力,因為根本不被看重,有沒有什麼方法展現成果?我的回答不一定合適,但是我認為,不是說期刊論文不重要,而是這樣的評比對歷史學很不利,很多有影響力的歷史學文章,它可能要經過幾年、甚至是幾十年才會有影響力,但科學的東西,包括部分社會科學的文章,它被收入資料庫時是被重視,但沒過多久就成了「歷史」,因為新的研究出來汰換了舊的研究,但歷史學、傳統中醫這些東西,都須靠時間淬鍊,再被挖掘出來而得到其價值的,投入追求新穎的資料庫,就很不利,我不是操作資料庫的高手(很多人都心知肚明資料庫可以「操作」,所有的指標都可以「技術性迎合」,可是大家還是相信它),也不知道這部分怎麼辦,但我覺得可以透過辦研討會、持續出版有主題性的研究,需注意「持續」和「主題性」這兩個元素,辦研討會或出論文集如果只是隨意為之,放放煙火、大家吃吃喝喝,短暫時間好像很熱鬧,但熱鬧完了就沒有了,所以要注意持續性,持續的有專書出版,就是人文學科的價值。至於「主題性」,是希望研究同儕團體能夠有聚焦的可能,一批學生做一批有意義、解決實際問題之同類研究,影響力就會增強。還有更重要的是,大家現在都似乎忘了教育的初衷,拼論文、拼升等、拼進入大學排行,但是我們有沒有營造一個適合研究生安心做研究的環境,我們是不是應該營造一個舞臺讓研究生好好發揮,而不只是自己衝自己的研究,我一直在思考這樣的可能,每一種學術都一樣,只有傳承,才是活路。

 

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

中原大學基督教與華人文化社會研究中心
歷史系列講座九
 
講題:療身與療靈:福音醫學與近代中國的麻風病救治
講員:周東華教授(杭州師範大學歷史學系
日期:2014/3/25(二)
時間:下午2:00-4:30
地點:全人721
 
 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

南开大学中国社会史研究心讲座预告

第一场 第一场 :中国近世外科反常手术之谜 中国近世外科反常手术之谜 中国近世外科反常手术之谜 中国近世外科反常手术之谜 中国近世外科反常手术之谜
时间 :2014 年 3月 4日(周二) 下午 3:00 —5:00

第二场: 第二场: 第二场: 中医手术与胰脏的发现史 中医手术与胰脏的发现史 中医手术与胰脏的发现史 中医手术与胰脏的发现史 中医手术与胰脏的发现史
时间 :2014 年 3月 7日(周五 )下午 3:00—5:00
演讲人 演讲人 :李建民 李建民 (台湾中央研究院历史语言所员 台湾中央研究院历史语言所员 )

主持人 :常建华(南开大学中国社会史研究心主任、教授)
余新忠 (南开大学中国社会史研究心 副主任、 教授)
地点 :文科楼 226 室

主办单位 :南开大学中国社会史研究心

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

2014年第八十四屆國醫節慶祝大會

第六屆台北國際中醫藥學術論壇
6th TAIPEI TRADITIONAL CHINESE MEDICINE INTERNATIONAL FORUM 2014


大會時間:2014年3月15日(星期六)、16日(星期日)

大會地點:台北市徐州路2號/台大醫院國際會議中心

大會主題:傳承創新全球化

為慶祝第八十四屆國醫節,特結合海峽兩岸及國際的中醫專家學者,共同

探討中醫的科學性,確立實證醫學地位,裨益中醫藥文化傳承,創新中醫

藥的臨床療效,推動中醫全球化,促進中醫藥事業蓬勃發展。

主辦單位:衛生福利部.中華民國中醫師公會全國聯合會

承辦單位:台北市中醫師公會

 

詳細內容請參考網頁:http://www.tpcma.org.tw/?id=594215#pgo

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

「新世代跨領域科學人才培育計畫-醫療史研究群的建構與發展」

103年3月工作坊 主題:殖民醫學

主持人:李尚仁(中研院史語所副研究員)⋯⋯

閱讀資料
*Waltraud Ernst, ‘Beyond East and West’, Social History of Medicine, 20(2007), pp.505-524.
*Sarah Hodges, ‘The Global Menace’, Social History of Medicine, 25(2012), pp.719-728.
*Shula Marks, ‘What Is Colonial About Colonial Medicine? And What Has Happened to Imperialism and Health?’ Social History of Medicine, 10(1997), pp. 205-219.

日期:103年3月28日(星期五)
時間:3:00 p.m.
地點:中研院人社中心B202室

聯絡人:盧詩婷 詹雅筑
TEL:02-2789-8124
hygiene@gate.sinica.edu.tw

主辦單位:中研院人社中心衛生與東亞社會研究計畫、國立陽明大學科技與社會所、中研院台史所

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

第十屆科學史研討會議程

中央研究院人文社會科學館 3 29 日(星期六)

09:00-09:20 報到

09:20-09:30 開幕

 

專題演講

09:30-10:00 顏鴻森(國立成功大學講座教授):「古代機構復原設計法」研發歷程

10:00-10:20 茶敘

 

1-1 場】主題:天文史     議程主持人:洪萬生

10:20-12:00

徐光台:利瑪竇《乾坤體義》萬曆本的成書與刊印

Micah Ross/徐光台:On Matteo Riccis Mention of 38 端’in His Qingkun Ti Yi

郭世榮:解析李善蘭對《談天》的“刪述”

城地茂:朝鮮復刻《楊輝算法》(1275)與關孝和(1645?-1708)的修改

 

12:00-13:30 大合影及午餐

 

1-2 場】主題:技術史與科技考古   議程主持人:李國偉

13:30-14:30

沈建東:從玉器製作構圖法談良渚文化的古度

陳東和:轉心瓶工藝技術及其發展

郭福祥:平七與鏇玉技術在宮廷的傳播

林聰益:奇美博物館館藏黃銅製燈籠式座鐘的構造分析

 

14:30-14:50 茶敘

 

1-3 場】主題:醫學史(一)   議程主持人:徐光台

14:50-15:50

皮國立:性慾與養生──民國時期中西醫「節慾」的身體觀

沈佳姍:臺灣血清疫苗研製機構之發展與變異(1929-1939

賴伯琦:《本草綱目》中之物種觀點

 

15:50-16:10 休息

 

1-4 場】主題:醫學史(二)   議程主持人:劉士永

16:10-17:10

高小筑:孫思邈的服石觀初探

游翠卉:元代食治觀初探──以《飲膳正要》為例

佳:明清醫家對「楊梅瘡」的認識初探

 

17:30-19:30 晚宴(中研院福華哲思軒)

 

 

中央研究院人文社會科學館 3 30 日(星期日)

 

專題演講

09:00-09:40 張柏春(中國科學院自然科學史研究所長)

自然科學史研究所的學術拓展與轉變

 

09:40-09:50 休息

 

2-1 場】主題:軍事史(一)   議程主持人:劉廣定

09:50-10:50

鄭巍巍:明中期鍛造大將軍炮的金相學研究之案例

李其霖:清代澎湖水師戰船及其戰術

儀德剛、馮書靜:中國古代“力"的概念與相關力學知識的表述

 

10:50-11:10 茶敘

 

2-2 場】主題:軍事史(二)   議程主持人:郭世榮

11:10-12:10

周維強:晚清格林砲輸入及應用考

黃宇暘:清末渤海水雷防禦考

吳彥儒:航空氣球在中國的印象與運用(1843-1913)

──以清代檔案與報刊為中心

 

12:10-13:30 午宴(學術活動中心中餐廳)

 

2-3 場】主題:生物與農業   議程主持人:毛傳慧

13:30-14:10

陳德勤:《中西聞見錄》中海洋哺乳動物探究

劉昭民:臺灣製糖業發展史

 

14:10-14:30 茶敘

 

2-4 場】主題:翻譯史   議程主持人:英家銘

14:30-15:30

張澔:中文烷烯炔名詞之探究

黃麟凱/聶馥玲:晚清科學譯著《化學鑒原》翻譯特點研究

梅:《博物新編(二編)》初探

 

15:30-16:00 綜合討論及閉幕

                               賦歸

 

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

3121716134253WP_002905WP_002907WP_002911WP_002912WP_002916WP_002917WP_002921WP_002922WP_002923WP_002924WP_002925WP_002926WP_002927WP_002928WP_002929WP_002930WP_002931WP_002932WP_002933WP_002934  

 

今天到臺北市立中醫醫院昆明院區,臺北市立中醫院演講。演講完還到處參觀了一下,據說這是全臺唯一一間中醫比西醫管理力量強的醫院。感謝黃伯瑜醫師邀請和陳麒方醫師陪同,讓我增長不少見識。許中華醫務長,也是非常親切的一位醫師,我們先聊了一下,他送了我一本新的著作《新手癌友:平民小資療法》(大塊出版) ,他的阿公是日治時期著名老中醫許丕典,而許醫師本身的抗SARS經驗,更是寶貴。在SARS期間,許醫師就在第一線抗SARS,大概很少有中醫會有那樣的經驗,其中一張照片,可惜我沒有跟他要:是許醫師(一位中醫)穿著防護衣、頭盔、口罩,進到隔離病房去幫患者「診脈」的照片,他留下當時非常多的照片和紀錄,光聽我描述就感覺這應該是一段震撼人心的抗SARS故事,怎麼都沒人寫呢?我的記憶中,臺灣中醫是「沒資格」去醫院診治SARS的,那他這段經歷怎麼來的? 我希望能幫他整理這段記憶,至少出一本口述歷史,為傳統醫學留下一些見證與資料吧。

 

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

版主:感謝吳浩宇兄分享了 Harvard Yenching Library 的連結,裡面有很多有意思的日本醫療史圖片。

 

 

宗田文庫 Sōda Archives at 国際日本文化研究センター

 

http://db.nichibun.ac.jp/ja/category/soda.html

 

Mainly illustrations from the Sōda Archives of books and illustrations relating to the histories of ancient medicine and pharmacy in Japan, collected by the late Sōda Hajime (1921-1996), an authority on the history of ancient medicine.

 

宗田文庫は、医史学者の故宗田一氏が収集された、医学史・薬学史に関する書籍、図版資料などを中心とする日本医療文化史の資料コレクションである。ここには、そのなかから主として図版資料を収録している。

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

 

2015380090365b  

版主:有意思,看了希望可以鑑往知來,減點肥。

 

 

 

 

 

新書:卡路里與束身衣:節食、瘦身、飲食,及人類兩千年來與肥胖奮鬥的歷史

 

 

作者:露易絲.福克斯考夫特

 

譯者:王以勤

 

出版社:麥田

 

出版日:2014/2/27

 

 

 

內容簡介 top

 

《卡路里與束身衣:節食、瘦身、飲食,及人類兩千年來與肥胖奮鬥的歷史》

 

 

 

在人類所有的病痛裡,
我不知道,也想像不出比肥胖更讓人煩惱的了。
——威廉‧班廷(William Banting )

 

 

 

這不是一本瘦身書、也不是腰瘦減重指南。當減肥執念已成為一種全民精神官能症時,社會上對肥胖產生集體反感,龐大的瘦身產業也隨之附和。我們必須挺身而出,探索漫長穢暗的體型與飲食史,並將其公諸於世,挑戰西方當今空泛的美麗標準,藉此徹底擺脫身材的桎梏,進而追求身心健康的飲食方式。

英國詩人拜倫擁有「病態的易胖體質」,最愛的瘦身餐是餅乾配氣泡水。奧匈帝國的西西公主,每天花一小時穿束身衣,甚至將自己縫死在衣服中。「家樂氏玉米片」發明人建議以水療法治療肥胖……

別再以高熱量的安「胃」菜來「寵溺壞心情」!
令人著迷的節食在幾乎沒有文獻記載的史前時代就已經出現了,直到兩千年前,了解肥胖有害健康的希臘人才發展出一套本質健全的節食方式——這套方式直至今日仍與我們息息相關。而人們為了擁有完美的體型,有各種極端且荒唐的減肥法,吃皂、催吐、穿束身衣等稀奇古怪的偏方都有人冒險嘗試。

肥胖不是福,飲食控制成為王道。但近年來,很少人能夠與食物發展出所謂的「正常」關係:減肥資訊頻繁轟炸,速食充斥,飲食環境在短短一個世代裡就已經產生劇變。假使把時間拉長——再往前推幾個世紀,就會發現瘦身產業多半是騙局一場。話雖如此,社會風氣依舊緊跟著最新的減肥熱潮,期待簡單快速的減重奇蹟早日問世,因為瘦身過程實在是太難又太枯燥。的確,我們對身體的態度,以及對脂肪、食物的態度,該是有所改變的時候了。 

 

名人推薦top

 

英國醫學會暢銷圖書獎、《History Today》讀書俱樂部 好薦

這是一本非常易讀且令人愉快,作者出色的研究讓歷史事件迷人又精彩。——美國演員、作家 亞拉貝拉‧薇爾(Arabella Weir)

 

放下你手上的減肥書,改看露易絲•福克斯克羅夫特的節食史吧。——《每日郵報》(Daily Mail)

任何喜歡看不健康(飲食)書的人,都應該閱讀這本關於人類減肥的歷史書。——《每日電報》(Daily Telegraph) 

 

作者top

 

  • 作者介紹

 


露易絲.福克斯克羅夫特(Louise Foxcroft)

劍橋大學醫藥史(history of medicine)博士,對醫藥學和成癮不良嗜好的歷史研究頗深;其著作《更年期潮紅與科學研究》(Hot Flushes, Cold Science)獲得2009年英國朗門歷史獎(Longman-History Today Prize)最佳圖書。現為《衛報》(Guardian)與《倫敦書評》撰寫文章。

 

  • 譯者介紹

 

 

 

王以勤

台大外文系畢業,熱愛德國與德國文化,現專事翻譯。譯有《17天就逆齡!幫你的身體恢復年輕》、《卡路里與束身衣:節食、瘦身、飲食,及人類兩千年來與肥胖奮鬥的歷史》。

 

目錄 top

 

卡路里與束身衣:節食、瘦身、飲食,及人類兩千年來與肥胖奮鬥的歷史-目錄導覽說明

 

 

 

  • 1 引言:成為紙片人的代價
    2 節食的起源
    3 奢華與慵懶
    4 危言聳聽萬萬不可
    5 給胖子的忠告
    6 減肥熱與餵食
    7 用眼不用嘴
    8 半顆葡萄柚與兩顆橄欖
    9 骨感美人與緊身毛衣
    10 當今的減重產業
    參考書目

 

 

 

http://www.kingstone.com.tw/book/book_page.asp?kmcode=2015380090365

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

The youth forum of East Asia Environmental history, 2014

Full Program

(中文版日程如下)

 

Time: March 8-10 (Saturday-Monday), 2014

Venue: Building of the School of Humanities, Shanghai Jiao Tong University,

NO.800 Dongchuan Road, Minhang District, Shanghai.

 

Friday, March 7

Registration Desk:

The registration desk is located on the first floor of the Academic Exchange Centre.

Please register with the receptionist of Academic Exchange Centre during 8:00-18:00.

16:30-17:30 Keynote speech Building of the School of Humanities (Room 412)

Chair: Professor Yushang Li

Speaker: Professor Gengzhe Yu

N.B.: The speech is Chinese speaking, participants can attend willingly.

18:00-20:00 Reception, in the second floor of the Academic Exchange Centre

Saturday, March 8

8:00-8:30 Opening Ceremony

Chair: Professor Shuji Cao

Address: Professor Zhiyun Zhang; Professor InSuk Yeo; Assistant Professor Tomo

ICHIKAWA

Session 1 Chair: SeungMann Park

N.B.: There are 20, 5, 5minutes for Presenter, critic and open comments, respectively.

8:30-9:00

Presenter: Eitaro MORITA Critic: Weifang Gu

Title: Malaria and its control in French Indochine 1937-19439:00-9:30

Presenter: Jiashan Shen Critic: Yu Sun

Title: The Vaccination and Fluctuation of the Epidemic Preventive Infrastructure in

Japan-ruled Taiwan

9:30-10:00

Presenter: Mandy Wu Critic: Qiong Liu

Title: The Vaccination and Fluctuation of the Epidemic Preventive Infrastructure in

Japan-ruled Taiwan

10:00-10:30

Presenter: Weifang Gu Critic: Mandy Wu

Title: Prevention and Control of Schistosomiasis in Hilly Regions of Jiangxi Province

10:30-10:45 Tea Break

10:45-11:15

Presenter: Qiong Liu Critic: Jiashan Shen

Title: The possible influence of climate change on the prevalence of human plague in

Qing Dynasty

11:15-11:45

Presenter: Yu Sun Critic: Yumeng Wang

Title: Rethinking the medical missionary in the Late Qing Dynasty——With the

business of J.Dudgeon as a clue

11:45-12:15

Presenter: Yumeng Wang Critic: Young-Hyeong Seol

Title: The Marginalization of the Application of Knives and Needles in Waike(the

External Medicine) in Qing Dynasty12:15-13:45 Lunch Break

Session 2 Chair: Weifang Gu

13:45-14:15

Presenter: Xiaomeng Liu Critic: SeungMann Park

Title: Old Materia Medica, Modern Pharmacognosy

14:15-14:45

Presenter: SeungMann Park Critic: Eitaro MORITA

Title: A Conceptual History of Tuberculosis: Reconstruction of the Concept of

Tuberculosis in Colonial Korea

14:45-15:15

Presenter: Bin Huo Critic: Xiaomeng Liu

Title: Virtual, Actual and Memory——New Study on Questions of “Gu”between Han

and Tang Dynasty

15:15-15:45

Presenter: Young-Hyeong Seol Critic: Bin Huo

Title: Imaginary Chinese material world shown in the Bowuzhi(博物志, Vast records

about different topics)

15:45-16:00 Tea Break

Session 3 Chair: Jiashan Shen

16:00-16:30

Presenter: Jun Mu Critic: Jinyi Li

Title: Flooding problem of lower reaches of Daheihe during the period of the

Republic of China

16:30-17:00

Presenter: Jin Geng Critic: Rongkun Liu

Title: Reexamination of Puyang River since the Han and wei Dynasty17:00-17:30

Presenter: Rongkun Liu Critic: Jun Mu

Title: Parsing ecological culture of the Lancang River Basin’s forestry inscriptions

17:30-18:00

Presenter: Yujun Bai Critic: Jin Geng

Title: A case study of mountainous areas immigrants and environmental change in

Yunnan province: with a historical investigation in Yanhe village as a centre

18:00-20:00 Dinner

Sunday, March 9

Session 3 Chair: Eitaro MORITA

8:00-8:30

Presenter: Jinyi Li Critic: Yujun Bai

Title: Formation and Challenge of Water Conservancy Order : A Case Study of Hòu

Cun Zùn (1763-1945)

8:30-9:00

Presenter: Sachiko MURAKAMI Critic: Piaopiao Zhu

Title: Early stage of 19th century wild bird protection in Britain

9:00-9:30

Presenter: Poappiao Zhu Critic: Nan wang

Title: Preliminary Study of Traditional Fish Ecology——The Investigation in the

Center of Coastal Local Chronicles

9:30-9:45 Tea Break

9:45-10:15

Presenter: Qingxia Gai Critic: Sachiko MURAKAMITitle: Preliminary Study on the Reasons of mackerel Disappearance in Laizhou Bay

of Bohai

10:15-10:45

Presenter: Nan wang Critic: Qingxia Gai

Title: Resource Endowment and Policy-oriented ——The Plan of Fishing Shark in

1950s

10:45-11:15 Round Table

Chair: Professor Shiyung Liu

11:15-11:45 General Meeting of The youth forum of East Asia

Environmental history

Presenter: Professor Wataru Iijima

11:45-14:00 Lunch Break

16:00-20:00

Tentatively scheduled a dinner and Pujiang Tour

Monday, March 10

9:00-16:00

Tentatively scheduled a excursions in Wuzhen

18:00-20:00 Farewell Dinner

Tuesday, March 11

DepartureHow to get to Shanghai Jiao Tong

University Minhang Campus

Destination: The Academic Activity Centre in Minhang Campus

a. If you are in Shanghai Hongqiao International Airport, there are two ways for

your reference.

1. You can take a cab, costs as follows: About 40 minutes and 65—85 RMB.

2. You can take Hongqiao 4 (Available time 6:00——23:00) and alight in

Dongchuan Road Station. Costs: About 80 minutes and 8 RMB.

b. I f you are in Shanghai Pudong International Airport, there are three ways for

your reference.

1. You can take a cab, costs as follows: About 80 minutes and 185—205 RMB.

2.You can take Metro line 2(Available time 53022:45) to people's square

Statio, and transfer Metro line 1 to Xinzhuang Station, and transfer Metro line 5

in Xinzhaung Station, and alight in Jianchuan Road station. Then walk about

800m to Shanghai Jiao Tong University Minhang Campus. Costs: About 140

minutes and 15 RMB.

3. You can take the Number 7 airport bus to Shanghai South Railway Station, and

transfer Metro line 1 to Xinzhaung Station, and transfer Metro line 5 in

Xinzhaung Station, and alight in Jianchuan Road Station. Then walk about 800m

to Shanghai Jiao Tong University Minhang Campus. Costs: About 130 minutes

and 23 RMB.

c. If you are in Shanghai South Railway Station, there are two ways for your

reference.

1. You can take a cab, costs as follows: About 40 minutes and 60 RMB.

2. You can take Metro line 1 to Xinzhaung Station and transfer Metro line 5 in it,

and alight in Jianchuan Road station. Then walk about 800m to Shanghai Jiao

Tong University Minhang Campus. Costs: About 40 minutes and 6 RMB.

d. If you are in ShangHai Railway Station, there are two ways for your reference.

1. You can take a cab, costs as follows: About 60 minutes and 120 RMB.2. You can take Metro line 1 to Xinzhaung Station and transfer Metro line 5 in it,

and alight in Jianchuan Road Station. Then walk about 800m to Shanghai Jiao Tong

University Minhang Campus. Costs: About 100 minutes and 6 RMB.

e. If you are in ShangHai HongQiao Railway Station, there are two ways for your

reference.

1. You can take a cab, costs as follows: About 50 minutes and 80 RMB.

2. You can take Hongqiao 4 (Available time 6:00——23:00) and alight in

Dongchuan Road Station. Costs: About 80 minutes and 8 RMB.

 

2014 年東亞環境史青年論壇

會議日程

時間:2014 3 8 日—10

地點:上海交通大學(上海市閔行區東川路 800 號)人文樓 412 會議室

3 7 日(星期五)

全天入住(請直接到上海交通大學閔行校區學術活動中心前廳登記入住)

16:30-17:30 演講(中文;自由參加)

演講人:于庚哲教授

主持人:李玉尚教授

地點:人文樓 412

18:00 晚餐(上海交通大學學術活動中心二樓餐廳)

3 8 日(星期六)

8:00-8:30 開幕式主持人:曹樹基教授

致辭人:張志雲研究員;InSuk Yeo 教授;市川智生助理研究員

分組報告一主持: SeungMann Park

(注:分組報告時間為報告人 15 分鐘,評論人評論 5 分鐘,自由評論與提問

10 分鐘)

8:30-9:00

報告人:Eitaro MORITA 評論人:顧維方

題目:Malaria and its control in French Indochine 1937-1943

9:00-9:30

報告人:沈佳姍評論人:孫煜

題目:The Vaccination and Fluctuation of the Epidemic Preventive Infrastructure in

Japan-ruled Taiwan

9:30-10:00

報告人:吳燕秋評論人:劉瓊

題目:A History of Pregnancy testing in Taiwan (1945-1990s)

10:00-10:30

報告人:顧維方評論人:吳燕秋

題目:Prevention and Control of Schistosomiasis in Hilly Regions of Jiangxi

Province

10:30-10:45 茶歇

10:45-11:15

報告人:劉瓊評論人:沈佳姍

題目:The possible influence of climate change on the prevalence of human plague

in Qing Dynasty11:15-11:45

報告人:孫煜評論人:王雨濛

題目:Rethinking the medical missionary in the Late Qing Dynasty——With the

business of J.Dudgeon as a clue

11:45-12:15

報告人:王雨濛評論人:Young-Hyeong Seol

題目:The Marginalization of the Application of Knives and Needles in Waike(the

External Medicine) in Qing Dynasty

12:15-13:45 午餐

分組報告二主持: 顧維方

13:45-14:15

報告人:劉小朦評論人: SeungMann Park

題目:Old Materia Medica, Modern Pharmacognosy

14:15-14:45

報告人:SeungMann Park 評論人:Eitaro MORITA

題目:A Conceptual History of Tuberculosis: Reconstruction of the Concept of

Tuberculosis in Colonial Korea

14:45-15:15

報告人:霍斌評論人:劉小朦

題目:Virtual, Actual and Memory——New Study on Questions of “Gu”between

Han and Tang Dynasty

15:15-15:45

報告人:Young-Hyeong Seol 評論人:霍斌

題目:Imaginary Chinese material world shown in the Bowuzhi(博物志, Vast

records about different topics)

15:45-16:00 茶歇分組報告三主持:沈佳姍

16:00-16:30

報告人:穆俊評論人:李進億

題目:民國時期大黑河下游水患問題研究

16:30-17:00

報告人:耿金評論人:劉榮昆

題目:Reexamination of Puyang River since the Han and wei Dynasty

17:00-17:30

報告人:劉榮昆評論人:穆俊

題目:Parsing ecological culture of the Lancang River Basin’s forestry inscriptions

17:30-18:00

報告人:白玉軍評論人:耿金

題目:A case study of mountainous areas immigrants and environmental change in

Yunnan province: with a historical investigation in Yanhe village as a centre

18:00-20:00 晚餐

3 9 日(星期天)上午

分組報告四主持: Eitaro MORITA

8:00-8:30

報告人:李進億評論人:白玉軍

題目:Formation and Challenge of Water Conservancy Order : A Case Study of Hòu

Cun Zùn (1763-1945)

8:30-9:00報告人:Sachiko MURAKAMI 評論人:朱漂漂

題目:Early stage of 19th century wild bird protection in Britain

9:00-9:30

報告人:朱漂漂評論人:王楠

題目:Preliminary Study of Traditional Fish Ecology——The Investigation in the

Center of Coastal Local Chronicles

9:30-9:45 茶歇

9:45-10:15

報告人:蓋清霞評論人:Sachiko MURAKAMI

題目:Preliminary Study on the Reasons of mackerel Disappearance in Laizhou Bay

of Bohai

10:15-10:45

報告人:王楠評論人:蓋清霞

題目:Resource Endowment and Policy-oriented ——The Plan of Fishing Shark in

1950s

10:45-11:15 圓桌會議

主持人:劉士永研究員

11:15-11:45 最後總結

總結人:飯島涉教授

11:45-14:00 午餐

16:00-20:00(暫定)市內晚餐與浦江遊覽

3 10 日(星期一)9:00-16:00(暫定):烏鎮考察

18:00-20:00 晚宴,留園

3 11 日(星期二)

離會

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

1921907_725929287447825_170885198_n  

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

2014第十二屆「性別與健康研討會」徵稿啟事

2014 the 12thConference on Gender and Health

「性別與健康研討會」是探討台灣性別與健康相關領域的學術研討會,是關心台灣性別與醫療相關領域學術界的年度盛會,由各大學、醫學中心及縣市衛生局輪流主辦,今年已經是第十二屆。本次大會將由慈濟大學醫學院及大林慈濟醫院共同舉辦,除了論文發表與圓桌論壇外,還特別邀請該領域資深學者(正在邀請中)來與醫學界、護理學界、公衛學界、臨床醫療工作者、社會及人文學界各領域的學者與研究生報告其研究成果及經驗分享。

一、徵稿主題

1. 包括醫護衛生與人文社會科學研究領域,凡是與性別與健康相關之學術論文,都歡迎投稿。

2. 論文分為兩大類:甲類-碩博士研究生;乙類-教師、醫療、護理、公衛、社工等實務工作者。

3. 本研討會設有研究生論文獎,參加資格:國內外碩博士班研究生(含碩士班畢業生、不含博士班畢業生),歡迎研究生依照大會論文格式與字數限制,改寫優秀的學期報告、碩士論文改寫的論文、或是working paper等,參加研討會論文的發表,並且角逐論文獎。

4. 主題類別參考:從性別主流化觀點探討台灣的健康政策、醫學教育中的性別觀點、性別與職業病、歷史/性別與醫療、性別/多元文化與醫病關係、護理的性別政治、性別與健康照護、性別友善的醫護教育等。

5. 歡迎自行籌組圓桌座談。座談主題構想,請以500字說明。

二、審查程序與時程規劃

1. 投稿論文摘要截止日期:20140310(星期一)中午12:00,投稿人請在期限內將發表人基本資料(姓名、單位、e-mail、電話、住址)及500字論文摘要e-mail至hsfang@mail.tcu.edu.tw,並請註明「性別與健康研討會論文摘要」。另請說明參加甲類或乙類論文,如未入選口頭論文發表,是否願意參與海報展。

2. 論文入選名單公告日期:20140320(星期四)

3. 論文全文繳交截止日期:20140430(星期三)中午12:00

4. 論文格式:經初審通過者,請於期限前,將論文全文(一萬五千字以內)暨中、英文(兩者皆需)摘要,以附檔形式(word檔,內文請用新細明體12號字,標題採標楷體14號字,段落格式單行間距,註腳以隨頁註腳方式)寄至e-mail信箱。

三、主辦單位

慈濟大學醫學院、大林慈濟醫院

四、會議時間地點

2014年5月17日(星期六)至5月18日(星期日),於大林慈濟醫院(嘉義縣大林鎮民生路2號)舉行。

五、詳細議程將於審查程序結束後公告

六、聯絡方式

單位:慈濟大學醫學院

地址:97004花蓮市中央路三段701號 醫學院

信箱:hsfang@mail.tcu.edu.tw

電話:03-8565301 #2002

聯絡人:簡秀芳助理

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

2014年台灣科技與社會研究學會第六屆年會

主辦單位:臺灣科技與社會研究學會、國立清華大學科技與社會中心、國立交通大學科技與社會中心

舉辦時間:2014年3月22日(六)至23日(日)

舉辦地點:國立交通大學客家文化學院(新竹縣竹北市六家五路一段一號)

年會主題:創造適當科技,啟動社會轉型

詳細資訊:詳情請參見年會資訊請見臺灣STS學會網站:http://www.tw-sts.org/

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

WP_002867  

1930  

蔣杰是我這次會議認識即將拿到歷史學位的博士。他的指導教授是法國的漢學家安克強(Henriot Christian),他跟我談了很多他數位資料庫、資料管理、GIS技術對歷史研究應用的理論與他現有的成果,這張圖就是1930年代著名中醫開業的招牌,他幫老師做的資料庫有大量的地圖和部份影像資料。可惜這樣的理想與成果,中國的歷史學界不甚重視,他想找個好的教職或研究工作還是有所困難,只能祝福他。安克強現正研究上海的死亡與屍體掩埋、收屍的歷史,如果可能的話,也希望他能成為新期刊的顧問之一。

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

版主:感謝交大通識中心胡光正老師的邀請,這次要講《老老恆言》,因為我不是老人,所以很難講,但家中總有幾個老(寶),所以自己也很感興趣呢。

 

http://cge.nctu.edu.tw/newArt.php

 

 

新文藝復興閱讀計劃


 

  時  間:

15:30-17:20

  對  象:

所有熱愛經典人士(免費入場)

  地  點:

交通大學综合一館B102室

  課程主題:

閱讀好書、專家導讀與心得分享

  負責教師:

胡正光老師、彭明偉老師

  備  註:

上活動均可免費參加,教職員核予終身學習時數2小時,大學部同學也可參與『大一藝文護照』之認證,認證之採計依本校藝文中心規範為準


 

 

 

場次

演講者

演講題目

 

 


2014/5/26

廖欽彬 中央研究院中國文哲研究所研究學者

 

 

地緣與文化:和辻哲郎的《風土》


2014/5/19

藍弘岳 交通大學社會與文化研究所副教授

 

 

從山田洋次的武士三部曲看日本


2014/5/12

蔡明諺 成功大學臺灣文學系助理教授

 

 

乘著噴射機離去:談夏宇的詩歌


2014/4/28

皮國立 中原大學通識教育中心助理教授

 

 

古人的老老與養老:《老老恆言》中的日常養生與物質文化


2014/4/21

李欣錫 清華大學中國文學系助理教授

 

 

因人作遠遊:杜甫的入蜀之行


2014/3/24

李宜學 中央大學中國文學系助理教授

 

 

談李商隱的一次桂林行


2014/3/17

連瑞枝 交通大學人文社會學系副教授

 

 

「蠻夷」的思維:從宋人周去非的《嶺外代答》談起


2014/3/10

羅烈師 交通大學人文社會學系副教授

 

 

混血女子與叛亂丈夫:十九世紀砂拉越新堯灣的族群相遇


2014/3/3

周 健 中國文化大學史學系兼任副教授

 

 

追尋馬可波羅的足跡:斯文赫定的《亞洲腹地旅行記》


2013/12/23

邱德亮 國立交通大學社會與文化研究所副教授

 

 

《馬可波羅行紀》與中世紀旅行


2013/12/16

蕭幸君 東海大學日本語言文化學系助理教授

 

 

女人們的流浪之歌:從日本作家林芙美子的自我流放談起


2013/12/9

石曉楓 國立臺灣師範大學國文學系教授

 

 

張承志《鮮花的廢墟》中的行與思


2013/12/2

王月秀 國立清華大學中文系兼任助理教授

 

 

心猿歸正 六賊無蹤:從《西遊記》論歷劫取經的生命之旅


2013/11/25

蘇敏逸 國立成功大學中國文學系副教授

 

 

記憶與生命之書:談蕭紅《呼蘭河傳》


2013/11/18

李元皓 國立中央大學中國文學系助理教授

 

 

戲曲中的西遊記:異國行旅與表演


2013/10/28

王冠生 國立臺北大學通識教育中心助理教授

 

 

群己權界《論自由》:彌爾自由主義的啟示


2013/10/14

黃郁晴 國立清華大學中文所博士候選人

 

 

迢迢簽約路:《奉使俄羅斯日記》中的「異國情調」和「文化想像」


2013/10/7

鄭聖勳 重慶大學人文社會科學高等研究院訪問學者、蜃樓出版社總編輯

 

 

失落與哀悼的異鄉旅行:柳宗元《永州八記》與奧芬巴哈《霍夫曼的故事》

 

 

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

103.1.16公告
中研院人文講座徵兼任助教公告

  • 中研院於2014年與陽明大學合作人文講座計畫,由院內相關領域的老師開設講座,在此誠徵小組討論助教。
  • 徵才條件如下:
    1.科技與社會領域(醫學史.科學史尤佳)相關科系碩士在學生
    2.有TA(協助教學)經驗佳
    3.擅長溝通協調
    4.細心負責,有主動解決問題的態度
  • 開課資訊如下:
    李尚仁 史語所副研究員 西方醫學史
    劉士永 臺史所研究員 現代西洋醫學與東亞社會
    張哲嘉 近史所副研究員 預測技術與人類社會
    張谷銘 史語所副研究員 知識與文化
  • 工作時間:2014年2月1日起至2017年10月31日止。每週一天(週四)
  • 工作地點:中研院或陽明大學
  • 截止日期:2014年1月30日
  • 聯絡人:陳姿琪
  • 聯絡地址:臺北市南港區研究院路二段128號中研院文哲所
  • 敬請貴單位鼓勵適合的學生投履歷至人文講座電子信箱sinica.hl@gmail.com, 信件開頭註明欲應徵科技與社會學門兼任助教 。

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

 

轉貼自宇斌兄的部落格:

 

梁其姿教授2014年疾病史課程大綱

 

 

 

Syllabus 2014
Health, Medicine and Society in Late Imperial and Modern China: Diseases in Chinese History: their significance and meanings.
Professor Angela Ki Che LEUNG(angela
leung@hku.hk)
Spring 2014
Classroom: MW 514
Time: 1:30
3:20 PM
Course description:
This lecture/seminar course explores the social and cultural meanings of disease in a
critical period in Chinese history, from the late imperial to the modern periods. It
studies the changing concepts of disease and the relevance of disease in Chinese
history. The course is in two main parts: it will look at, first, “old diseases” prevalent
in late imperial China and then emerging “new diseases” in the modern period. By
studying China’s changing categorization, explanations and management of diseases
and epidemics, we aim at reaching a new and deeper understanding of what defines
China’s modernity.
Course requirements:
The class meets once a week for lectures and discussions. There is no tutorial
arrangement. Students should attend all classes, actively participate in discussions,
and write a term paper at the end of the semester. Grading will be based on
attendance, participation and oral presentation (30%), a short (4
6 pages
double
spaced)reading report(20%) and a longer(1012 pages doublespaced) term
paper(50%).
The short reading report is on any one of the assigned reading under the five
“Discussion” sessions(see Course Schedule).
Students can write their term paper on any of the following topics:
Reports:
1. Using digitalized HK government documents
http://hkgro.lib.hku.hk/exhibits/show/hkgro/home
as primary sources to write a brief history of ONE major disease affecting 19th

and early 20th
century HK (malaria, cholera, smallpox, syphilis, tuberculosis,
leprosy, mental illness, or others), putting emphasis on how Chinese in HongKong reacted to public disease management.

2. For those who can read Chinese, use the medical case book by the modern
Chinese doctor Zhou Xiaonong
周小農 (18761942) ( 周小農醫案 University
electronic resource) working in Wuxi near Shanghai, to reconstruct the social
management of disease in this period (including one or several of the following
that can constitute a coherent paper: the prevalence of certain diseases, the
particular framing of diseases, gender, class and age differences in receiving
treatment, doctor
patient relation, social support of patients, and Dr Zhou’s
attitude towards Westernmedicine etc.)

3. Any other topic related to the theme of this course using primary sources.
Discuss with the instructor before April 10. The short reading report and the term paper should be submitted by 16 May 2014 10PM (University grade submission deadline 2013
2014 (Semester 2): 12 June 2014)
- Late work: All assignments are due by the specified date and time. Unless there is
a documented campus
wide power or internet outage, technological problems
will not excuse you from the deadline.No late submissions will be accepted.

- Plagiarism: If you copy other people’s work without proper acknowledgement,
you will fail this course. Plagiarism includes, but is not limited to:
copying/summarizing/extracting information and ideas from books, journals,
newspapers, websites(incl. Wikipedia), and other printed and electronic sources
without acknowledging the source of information.
- All papers must be uploaded to Turnitin.com by the due date.

Course schedule:
For lecture class without a full discussion session, everyone must read the work
with * for class discussion after the lecture
Jan 23: Lecture: Concepts of disease and its relevance in history (Rosenberg 1997,
Kuriyama 1993, Leung 1993)

Jan 30: Lecture: Traditional Chinese views of health and illness (Elman 2006;
Hinrichs&Barnes 2013, ch. 6; Kuriyama 2000; Leung 2010; Strickmann, 2002; Topley
1970*)

Feb 13: Lecture: Why is the history of diseases important? (McNeil 1976, Dunstan
1975, Leung 1993) on a recent Chinesemovie on late Ming epidemics:
http://www.infzm.com/content/95752;
http://www.tudou.com/oplay/4afYOXZ9C3g/AhUKSE5Ro5Q.html
Discussion: “History of infectious diseases in Hong Kong: A story of Discovery and
Challenge” 2006.

Feb 20: Lecture: How did doctorsrecord treatment of diseases: Medical Case book
(Andrews 2001*,Grant 2003, Furth 2007)

Feb 27: Lecture: Old disease 1: Smallpox in Chinese history: its social and cultural
significance (Leung 1996*, 2008; Chang 2000*;
梁其姿 2013, chapters 3 & 4;
Hopkins 2002, chapter 3)

Mar 6: Lecture: Old disease 2: Leprosy in Chinese history: its social and cultural
significance (Leung 2009)
Movie: Leprosy

Mar 13: Reading week

Mar 20: Lecture: How did Qing doctors explain epidemics(Hinrichs & Barnes 2013,
chapter 6;Hanson 2011;
祝平一 2013)
Discussion on the text by John Dudgeon 1877: How did Western medical doctors
view diseasesin 19th
century China

Mar 27: Lecture:New disease 1: Mental illness as an emerging disease category in
modern China (T’ien 1985;Ng 1990,Jeffereys and Maxwell 251
257, Kleinman 1982)
Discussion: Lee 1999.

Apr 3: Lecture: New disease 3: Tuberculosis as a modern disease (Lei 2010A,
Andrews 1997)
Discussion: 1. Lu Xun , “Medicine”
inNovels/ English and Chinese. Selections 2000
(eBook). Beijing shi: Waiwen chubanshe; 2. Sontag 1979

Apr 10: Lecture: New disease 3: Plague epidemics in the 19th century :
Contagion/Infection as amodern conception:(Benedict 1996A; Lei 2010B)
Discussion: 1. Two accounts bymissionary doctors witnessing the plague in Canton; 2.
Benedict 1996B.

Apr 17: Lecture: Disease and public health: Hygienic modernity (Rogaski, 2004
“Introduction”*, ch. 4, 8; Leung&Furth, 2010, especially “Introduction”)
Movie: Wu Lien
teh

Apr 24: Conclusion: How do we understand China’s modernity by studying the
history of framing and managing diseases and epidemics? (Leung & Furth 2010
“introduction”*; Rogaski 2004, chapter 3 and conclusion*)

Bibliography:
1. Andrews, Bridie, “Tuberculosis and the Assimilation of Germ Theory in
China, 1895
1937” Journal for the History of Medicine and Allied Sciences.
52.1 (1997), pp. 114
157.
http://jhmas.oxfordjournals.org/content/52/1/114.full.pdf+html?sid=b6db
6990
cc7244c78c44895d89342900
2.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐, “From case recordsto case histories: the modernization of
a Chinese medical genre, 1912
49”, in E. Hsu ed., Innovation in Chinese
Medicine. CambridgeUniversity Press, 2001, pp.324
341.(in Moodle)
3. Benedict, Carol (A), Bubonic Plague in Nineteenth
century China. Stanford
University Press, 1996.* (Reserve 1 day)
4.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐(B), “Framing plague in China’s past”, in G. Hershatter, E.
Honig, J. Lipman & R. Stross eds., Remapping China. Fissures in Historical
Terrain. Stanford: StanfordUniversity Press 1996, pp.27
41.(Reserve 1 day)
5. Chang, Chia
feng, “Dispersing the foetal toxin of the body: conceptions of
smallpox aetiology in Pre
modern China” in L. Conrad & D. Wujastyk,
Contagion. Perspectives from Pre
modern Societies. Aldershot: Ashgate
2000, pp.23
38. (In Moodle)
6. Cheung, Fanny M., “The indigenization of neurasthenia in Hong Kong”,
Culture, Medicine and Psychiatry 13 (1989): 227
241.(In Moodle)
7. Dudgeon, John, Diseases of China. Their Causes, Conditions, and Prevalence,
Contrasted with those of Europe.Glasglow:Dunn& Wright, 1877.
https://archive.org/stream/diseasesofchinat00dudg#page/n2/mode/1up
8. Dunstan, Helen, “The late Ming epidemics: a preliminary survey”,
Ch’ing
shih went’I 3.3 (Nov. 1975), pp. 159.(In Moodle)
9. Elman, Benjamin, A Cultural History of Modern Science in China. Harvard
University Press, 2006 (chap.7, “The displacement of traditional Chinese
science andmedicine”, pp. 198
228)
http://ishare.iask.sina.com.cn/download/explain.php?fileid=22520014

(China sharing website)(Reserve 1 day)
10. Furth, Charlotte, A Flourishing Yin. Gender in China’s Medical History,
960
1665.University of California Press, 1996.* (Reserve 1 day)
11.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐, “Producing medical knowledge through cases: history,
evidence, and action”, in C. Furth, J. Zeitlin &P
c Hsiung eds., Thinking with
Cases, Specialist Knowledge in Chinese Cultural History. University of
Hawai’i Press, 2007, Chapter 4, pp. 125
151.(Reserve 1 day)
12. Grant, Joanna, A Chinese Physician: Wang Ji and the Stone Mountain
Medical CaseHistory. London: Routledge 2003.(Reserve 1 day)
13. Hanson, Marta, Speaking of Epidemics in Chinese Medicine. London & NY:
Routledge 2011.
14. Hinrichs, TJ & Barnes, L., Chinese Medicine and Healing. An Illustrated
History. Cambridge, Mass.: The Belknap Press of Harvard University Press,
2013, chapter 6 “TheQing period”.(Reserve 1 day)
15. “History of infectious diseases in Hong Kong: A story of Discovery and
Challenge”, in Plague, SARS, and the Story of Medicine in Hong Kong. Hong
Kong Museum of Medical Science Society ed. Hong Kong University Press,
2006, pp. 17
74 (Reserve 1 day)
16. Hopkins,D., Princes and Peasants. Smallpox inHistory.University of Chicago
Press 2002. Chapter 3 “Heavenly Flowers”103
138.(Reserve 1 day)
17.Jefferys, H. & Maxwell, J.,The Diseases of China: Including Formosa and
Korea. Philadelphia: Blakiston 1911 (University electronic resource)
18. Kleinman, Arthur, “Neurasthenia and depression: A study of somatization
and culture in China”, Culture, Medicine and Psychiatry 6 (1982): 117
190.
(In Moodle)
19.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐, Social Origins of Distress and Disease: Depression, Neurasthenia,
and Pain in Modern China. YaleUniversity Press 1990.(Reserve 1 day)
20. Kuriyama, Shigehisa, “Concepts of Disease in East Asia” in K. Kiple, The
Cambridge World History of Human Disease. Cambridge University Press,
1993, pp. 52
59 (University Library Reference)
21. Lee, Sing, “Diagnosis postponed: Shenjing shuairuo (
神經衰弱)and the
transformation of psychiatry in post
Mao China”, Culture, Medicine and
Psychiatry 23 (1999): 349
380.(In Moodle)
22. Lei, Sean H.l. (A), “Habituating Individuality: Framing Tuberculosis and Its
Material Solutionsin Republican China” Bulletin for the History of Medicine
84 (2010), pp. 248
279.
http://www.mh.sinica.edu.tw/MHDocument/SysUserDetail/SysUserDetail_
8436.pdf

23.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐ (B) “Constituting notifiable infectious disease and
containing the Manchurian plague”, in Leung & Furth, 2010, pp. 73
108.
(Reserve 1 day)
24. Leung, Angela KC, “Diseases of the Premodern Period China” in Cambridge
World History of Human Diseases, K.F. Kiple (ed.), Cambridge University
Press 1993, pp. 354
362.(University Library reference)
25.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐ “The business of vaccination in 19th century Canton”,
Late Imperial China. 29.1 Supplement, 2008, pp. 7
39
26.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐, “The evolution of the idea of chuanran contagion in
imperial China”, in Leung&Furth eds., 2010, pp. 25
50. (Reserve 1 day)
27.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐, Leprosy in China: A History. Columbia University Press
2009.* (Reserve 1 day)
28.
‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐‐ “Variolation and vaccination in Late Imperial China, ca.
1570
1911”, in S. Plotkin & B. Fantini, eds. Vaccinia, Vaccination,
Vaccinology. Jenner, Pasteur and their successors, Paris: Elsevier, 1996 pp.
65
71 (In Moodle)
29. AKC Leung&C. Furth eds., Health and Hygiene in Chinese East Asia: Policies
and Publicsin the Long 20th Century. Duke University Press 2010 (Reserve 1
day)
30. Lu Xun, Novels/English and Chinese. Selections. Beijing shi: Waiwen
Chubanshe , 2000(“Medicine” “
”) (University electronic resource)
31. McNeil, William, Plagues and Peoples. Blackwell, 1976.(Reserve 1 day)
32.Ng, Vivien, Madness in Late Imperial China. From Illness to Deviance.
University ofOklahoma Press 1990.(pp. 25
89)(Reserve 1 day)
33. Rogaski, Ruth, Hygienic Modernity. Meanings of Health and Disease in
Treaty
Port China. Berkeley: University of California Press 2004 (chapter 3
“Medical encounters and divergences, pp. 76
103)
http://books.google.com.hk/books?id=gOfPKZanFJQC&pg=PA76&hl=zh
T
W&source=gbs_toc_r&cad=4#v=onepage&q&f=false (Reserve 1 day)
34. Rosenberg, Charles, “Framing disease: Illness, Society, and History”, in C.
Rosenberg and J. Golden eds., Framing Disease: Studiesin Cultural History.
RutgersUniversity Press 1997, “Introduction”.* (In Moodle)
35. Sontag, Susan, Illness as Metaphor. New   York: Vintage book 1979. (Reserve
1 day)
36. Strickmann, Michel, Chinese Magical Medicine. Stanford University Press
2002.(Reserve 1 day)
37. T’ien Ju
k’ang, “Traditional Chinese beliefs and attitudes towards mental
illness” in W.S. Tseng & D.Wu eds., Chinese Culture and Mental Health.
New York: Academic Press, 1985, pp. 67
82. (In Moodle)
38. Topley, Marjorie, “Chinese Traditional Ideas and the Treatment of Disease:
Two Examples from Hong Kong”, in Man, v.5 no.3, 1970, pp.421
437. (In
Moodle)
39. Volker Scheid, Chinese Medicine in Contemporary China: Plurality and
Synthesis.DukeUniversity Press 2002.* (Reserve 1 day)
40.
梁其姿『面對疾病』北京: 人民大學出版社2012*
http://dl.vmall.com/c0wa3bvpya (China sharing website)(Reserve 1 day)
41.
林富士主編『疾病的歷史』台北聯經 2011 (Reserve 1 day)
42.
祝平一, “瘟疫與社會: 以清代的痧症為例 『健康與社會』祝平一主編,
台北聯經出版社 2013.(In Moodle)
43.
周小農 (18761942)『周小農醫案』上海: 上海科學技術出版社 1962
(University electronic resource)

 

 

 

 

 

http://www.history.hku.hk/undergraduate/hist2140/HIST%202140%20Syllabus%202014.pdf

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

陳柏勳醫師提供之訊息:

 

 

新書[身體、主體性與文化療癒:跨域的搓揉與交纏]
BODY,SUBJECTIVITY,AND CULTURAL HEALING:AN INTERDISCIPLINARY APPROACH
出版時間:2013-11
作者:余安邦 主編
An-Bang Yu
內容:
繼「人觀」與「身體觀」的論述之後,「身體經驗」及「身體感」之研究已引起國內外人文及社會科學界廣泛的重視與關注。而從「意識主體」推移到「身體主體」,乃至「氣化主體」的流變,皆環繞在「主體化」與「主體性」的生成與形構(及其不確定性)問題。

在這些問題意識之引導下,本會議專題九篇文章,內容涵蓋臨床哲學對於「養生」的自我技藝操作、人文臨床脈絡下有關人文身體空間的營造、身體與話語如何做為個人技藝與素樸的文化療癒、聆聽感知與身體記憶如何表述集體的離散認同與再現歷史、宗教傳統對於殘障的思考如何回應當代將殘障「異類化」與「問題化」的思維、徒步進香⋯⋯旅程之身體經驗對於過渡或轉化個人生命經驗的影響、「身體靈動」如何成為理解漢人宗教經驗與文化療癒的關鍵觀念、阿美族人的病因觀與儀式治病機制所牽涉的信仰象徵,以及如何回到臺灣「文化處境」來思考精神病主體的建制過程等等。凡此均涉及人的受苦處境與倫理置身所在,以及身體、主體性與文化(宗教)療癒間的錯綜複雜關係。

誠如L.Wittgenstein所說:「我們錯誤地期待某種解釋,而實際上卻只有描述才是解決這一困難的辦法,只要我們給描述一個它應有的位置,停住其上,而不去企圖超越它。這就是難點之所在—停住」。本論文集所呈現的成果,不敢肯定都能說出「真相」,而只能說出目前我們所瞭解的。停住,迂迴,再前行。
http://www.ioe.sinica.edu.tw/Content/Periodicals/content.aspx?SiteID=530164240637641451&MSID=564507640423046567&MenuID=530404247221310514

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

陳柏勳醫師提供之訊息:
 
 
【演講】雷祥麟:Neither Donkey nor Horse: Medicine and the Struggle over China's Modernity
時間  2014年2月18日(週二)16:30
主講人  Sean Hsiang-lin Lei(雷祥麟,中央研究院近史所副研究員)
地點  Princeton University, Jones Hall, Room 202(Princeton, NJ 08544)
主辦單位  East Asian Studies Program
內容簡介 
This talk aims to answer one question: How was Chinese medicine transformed from an antithesis of ⋯⋯modernity in the early twentieth century into a potent symbol and vehicle for China’s exploration of its own modernity half a century later? Instead of viewing this transition as a derivative of the political history of modern China, it argues that China's medical history had a life of its own and at times even influenced the ideological struggle over the definition of China’s modernity and the Chinese state. Far from being a “remnant” of pre-modern China, Chinese medicine in the twentieth century co-evolved with Western medicine and the Nationalist state, undergoing a profound transformation—institutionally, epistemologically, and materially—that resulted in the creation of a modern Chinese medicine.

Nevertheless, this newly re-assembled modern Chinese medicine was stigmatized by its opponents at that time as a mongrel form of medicine that was “neither donkey nor horse,” because the discourse of modernity rejected the possibility of productive crossbreeding between the modern and the traditional. Against the hegemony of this discourse, the definitive feature of this new medicine was the fact that it took the discourse of modernity (and the accompanying knowledge of biomedicine) seriously but survived the resulting epistemic violence by way of negotiation and self-innovation. In this sense, the historic rise of this “neither donkey nor horse” medicine constitutes a local innovation of crucial importance for the notion of China’s modernity, challenging us to imagine different kinds of relationships between science and non-Western knowledge traditions

https://www.princeton.edu/eap/events/Lei.jpg

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

 

版主:中央大學王成勉教授轉知的訊息,有關近世歐洲醫學殖民、帝國主義與現代醫療全球化的歷史故事。

 

 

Medicine and Empire;1600-1960

 

Pratik Chakrabarti
Medicine and Empire; 1600-1960_
(Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014)
280 pp.

ISBN 9780230276369 (hardback)
ISBN 9780230276352 (paperback),


The history of modern medicine is inseparable from the history of imperialism. Medicine and Empire provides an introduction to this shared history - spanning three centuries and covering British, French and Spanish imperial histories in Africa, Asia and America. Exploring the major developments in European medicine from the seventeenth century to the mid-twentieth century, the book shows that the major developments in European medicine had a colonial counterpart and were closely intertwined with European activities overseas; the incr easing influence of natural history on medicine, the growth of European drug markets, the rise of surgeons in status, ideas of race and racism, advancements in sanitation and public health, the expansion of the modern quarantine system, the emergence of Germ theory and global vaccination campaigns. Drawing on recent scholarship and primary texts, this book narrates a mutually constitutive history in which medicine was both a 'tool' and a product of imperialism, and provides an original, accessibl e insight into the deep historical roots of the problems that plague global health today.


Table of contents


Preface
Introduction
1. Medicine in the Age of Commerce: 1600-1800
2. Plants, Medicine and Empire
3. Medicine and the Colonial Armed Forces
4. Colonialism, Climate and Race
5. Imperialism and the Globalization of Disease
6. Western Medicine in Colonial India
7. Medicine and the Colonization of Africa
8. Imperialism and Tropical Medicine
9. Bacteriology and the Civilizing Mission
10. Colonialism and Traditional Medicines
Conclusion: The Colonial Legacies of Global Health


4. For further information:
http://www.palgrave.com/products/title.aspx?pid=411184

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

【宗旨】

為培育醫療史相關研究人才,依國科會自由型「新世代跨領域科學人才培育」計畫當中「醫療史研究群」子計畫第二次工作會議記錄,接受陽明大學碩士班研究生申請,特設立本獎助培育計劃要點。

 

【申請資格】

1. 本校碩士班研究生,原則上科技與社會研究所3名,其他系所2名。

2. 研究主題不限於歷史學研究,但原則上需盡量符合本子計畫之三個重點:東亞現代性下的醫療與衛生、殖民醫學、性別與醫療。

 

【獎學金給付期間】

 經本助學金審查通過者,獎助期間以一年為原則;經申請複審,可延長給付期限。

 

【申請辦法】

 必要文件:

1. 申請表格(如附)

2. 在學證明影本一份(已註冊學生證正反面影本亦可)

3. 在學成績單正本一份(碩士班新生得以大學部成績單代替)

4. 履歷(如有著作目錄請提供一份)

5. 研究計畫書(3000字以內)

 非必要但有助於審查參考之文件:

6. 相關著作(篇數不拘)

7. 所屬學校系所教師推薦信

 【獎助金額】

 碩士生每人每月支領新台幣八千元獎助金。

 

【工作內容】

  1. 凡領本獎助金者,應參加本計畫之相關學術活動(一個月一次)。若有需要時,應協助會議行政事宜。
  2. 如有其他相關義務,另行通知之。

 

【其他】

1. 申請截止日期為103年2月10日。

2. 申請表格請上計畫網站下載(http://sts.ym.edu.tw/index.php?act=research&pid=60

 

http://sts.ym.edu.tw/index.php?act=announcement&id=260

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

基督教與華人文化社會研究中心WP_002600WP_002603  

 

今日參觀本校吳昶興老師,也是我學長主持的「基督教與華人文化社會研究中心」(http://religion.cycu.edu.tw/rccc/?ctNode=18252),收穫很多。他是走「產學合作」的路線,讓我非常訝異,因為傳統人文社會學多是走研究路線,很少提到產業能量的,但是他們做了非常多的事情,也出版了非常多的專書、論文集。醫療史也是他們非常感興趣的部分,特別是宗教與醫療的關係,因為西醫在中國的發展,很多都和基督教有關,值得關注。也許如果成立一個類似「醫療史研究中心」的東西,要有甚麼樣的思維?甚麼目的與任務、運作方式呢?回來以後想了很久。我還是比較喜歡傳統醫學吧,並且要與歷史有關,這只是出於我個人的喜好,談不上甚麼對錯優劣,當然西醫史我也很喜歡,但我覺得或許有西醫學院的大學更好進行,也許還是扣緊歷史和文學、社會有關比較好,如果大家有什麼想法,或許也可以和我談談。以上都是胡思亂想,還沒真的成事呢。此事宜緩不宜急,大夥說是吧。(有人叫我明哲保身、有人叫我青春有限、衝吧、有人說我會累死、也有人叫我不要想太多,做吧。)

 

 

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

版主:最近,針對拙著,分別有兩篇書評被兩份有名的期刊收錄。在此感謝評論人給予我的指教,這是非常好的交流。高學弟甚至發訊息說他只是吹毛求疵,請勿見怪。我發信給學弟致謝,畢竟學術的書藉由書評來讓學界理解,本來就是很正向的事情,每一本著作都有優缺得失,透過讀者的評論,往往可以發現自己的盲點所在。另外要感謝李尚仁老師,他幫我找到願意寫書評的歐美學者,拓展了拙著在歐美學界的能見度,這是我感到非常開心的,也感謝尚仁老師一直幫忙。說來也很巧,正當新拙著被刊出書評的隔天,中華書局就致信詢問:您的書改得怎麼樣了?已經六個月沒聯繫啦,唉呀,真糟,之前修改了一半就停住了。這些事情一一浮現,或許就是要鼓勵我向前改進的契機吧。

 

1.作者Daniel Asen, Jindai zhongyi de shentiguan yu sixiang zhuanxing: Tang Zonghai yu zhongxiyi huitong shidai 近代中医的身体观与思想转型:唐宗海与中西医汇通时代 [Views of the Body and Intellectual Transformation in Modern Chinese Medicine: Tang Zonghai and the Era of Chinese-Western Medical Convergence] by Pi Kuo-Li 皮国立 (review)

刊載於East Asian Science, Technology and Society: an International Journal(Volume 7, Number 4, 2013), pp. 637-640.

 

2. 高愷謙,〈評皮國立,《「氣」與「細菌」的近代中國醫療史——外感熱病的知識轉型與日常生活》〉,收入《新史學》第24卷第4(2013),頁191-199

 

 

http://saturn.ihp.sinica.edu.tw/~huangkc/nhist/24-4-05(5).pdf

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

史語所講論會】

主講人:林富士 教授(本所研究員)

講 題:試論影響食品安全的文化因素:以嚼食檳榔為例

時 間:2014年1月20日(週一)上午10:00

地 點:本所文物陳列館五樓會議室

備 註:103年度第二次學術講論會

http://www2.ihp.sinica.edu.tw/bulletinDetail.php?TM=1&M=1&C=1&bid=329

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

巫毓荃(Yu-chuan Wu
職 稱:助研究員
電 話:02-2652-3116

 

學歷:英國倫敦大學學院衛爾康醫學史研究中心博士 (2012)

 

經歷:
本所助研究員 (2014.1- )
輔仁大學醫學系臨床助理教授 (2006.9-2013.12)
天主教耕莘醫院新店總院主治醫師 (2005.9-2013.12)

國際東亞科學、技術與醫療史學會竺可楨青年學者獎 (2008)

學位論文 ▼

1.〈「病態」的民族:日治晚期台灣的民族性精神疾病史〉,清華大學碩士論文,2005

2. "A Disorder of Ki: Alternative Treatments for Neurasthenia in Japan, 1890-1945", Ph.D. Dissertation, 2011, Wellcome Trust Centre for the History of Medicine, University College London, UK.

期刊論文

1. 巫毓荃,鄧惠文,〈熱、神經衰弱與在台日人:日治晚期台灣的精神醫學論述〉,《台灣社會研究》54 (2004)61-104。同文經增補資料修訂後,以〈氣候、體質與鄉愁-殖民晚期在台日人的熱帶神經衰弱〉為題,收錄於李尚仁編輯《帝國與現代醫學》(台北:聯經出版公司,2008)

2.
〈思鄉病與「性症候群」:日治晚期台灣日台人男性的心氣症〉,《女學學誌》21 (2006)1-68

3.
〈消失的憤怒:日治晚期藤澤茽的原住民心理學實驗〉,《新史學》18.2(2007): 103-157。同文刪節版翻譯為英文,刊行於East Asian Science, Technology and Society: An International Journal, 6:199-219 (2012)

會議論文

1.〈氣候、體質與鄉愁〉,第一屆台灣科學、技術與社會(STS)工作坊,2004

2.
〈疏離的情緒與反抗的自我:當代台灣由神經衰弱到憂鬱症的轉移〉,憂鬱、自我與社會:憂鬱盛行的社會歷史解碼,台灣精神分析學會,台北,2006

3. "Hypnotherapy in Japan, 1890-1945: A Modern Way of Practicing Zen?" The Future of History of Medicine, Wellcome Trust Centre for the History of Medicine at UCL, London, 2010.

4. "Historiography of Psychiatry: An Overview,"
第四十九屆台灣精神醫學會年會,高雄,2010

5. "A Disorder of Qi: Hypnotism-derived Psychotherapy for Neurasthenia in Japan, 1890-1945," The Fourth EASTS International Conference: Engaging East Asian Science, Technology and Society, Taipei, Taiwan, 2012.

翻譯

1. 羅伊‧波特,《瘋狂簡史》,台北:左岸出版社,2004

http://www2.ihp.sinica.edu.tw/staffProfile.php?TM=3&M=1&uid=488

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

 

版主:有錯誤請大家指正,另外,有甚麼篩選標準,也可以指出,因為我找不到明確的指標。

 

 

 

XX學兄:

 

我查了一下,從比較好的叢書來看:《中國百年百名中醫臨床家叢書》,衛生部部長、副部長兼國家中醫藥管理局局長等做主編,由他們親自定下標準,進行篩選,這種上對下具權力的篩選機制,比較不會有爭議,但我們似乎不能走這條路。又,1990623,人事部、衛生部、國家中醫藥管理局聯合發佈《關於採取緊急措施做好老中醫藥專家學術經驗繼承工作的決定》:「鑒於當前有獨到的學術經驗和技術專長的老中醫藥專家年事已高,必須採取緊急措施予以繼承,否則,這些經驗和專長將會失傳,從而造成不可彌補的損失。由於時間緊迫,決定先在全國選五百名老中醫藥專家為指導老師,每人配備一至二名理論與實際均有一定基礎的中年助手,以師承面授方式繼承。」1991年時,人力資源和社會保障部、衛生部、國家中醫藥管理局共同評出的首屆「全國首批老中医专家」。他們選出的人,也是具有專業評審的,而且較無爭議的人,但查過,國家說了算,當時也沒甚麼爭議。2009年,又有首屆「國醫大師」表彰,所謂老中醫不僅要求造詣深厚,而且需在中醫藥領域工作達55年以上,經過層層遴選,才能脫穎而出。(當年620日《人民日報》載:首屆「國醫大師」是從全國從事中醫臨床工作的(包括民族醫藥)人員中遴選出來的,均為省級名中醫或全國老中醫藥專家學術經驗繼承工作指導老師,從事中醫臨床或中藥工作55年以上,在群眾中享有很高聲譽。這次評選的30名「國醫大師」中,年齡最大的已達93歲高齡,最小的年齡也有74歲。)基本上篩選模式還是由各省推荐專家,中央機關再來篩選,中間的爭議,或許比較小,也可能不讓外界看到。並且,老中醫在大陸似已有些泛濫,因為各種形式、名稱的老專家、老中醫、大師都跑出來,已經45批了,也造成一些討論,大家都可以當大師吧。我覺得我們還是要有自己的標準,因為我們不是再選老中醫而已,還要有口訪價值的,值得用歷史紀錄的,再經過我們完整的學術審查、縣市地方公會推薦等等程序後再決定動作。

 

 

 

老皮 敬覆

 

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

【演講題目】性變中國: 科學、醫療與轉變的視野 (Sex Changed China: Science, Medicine, and Visions of Transformation)

【演講人】姜學豪博士(英國華威克大學歷史系助理教授)
Dr. Howard Chiang, Assistant Professor, Department of History, University of Warwick, U.K.

【演講地點】政治大學季陶樓403

【演講時間】2013.12.24(星期二).13:00-15:00

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

演講訊息~

主講人:張學謙 博士(中研院近史所博士後研究員)

講 題:翻譯Hysteria和詮釋「臟躁」──近代東亞醫學中子宮的文化史

時 間:103115日(三)下午2:30-4:30

地 點:中研院史語所研究大樓701會議室

主辦單位:中研院史語所「醫學的物質文化」計畫、「生命醫療史研究室」

老皮 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

Close

您尚未登入,將以訪客身份留言。亦可以上方服務帳號登入留言

請輸入暱稱 ( 最多顯示 6 個中文字元 )

請輸入標題 ( 最多顯示 9 個中文字元 )

請輸入內容 ( 最多 140 個中文字元 )

reload

請輸入左方認證碼:

看不懂,換張圖

請輸入驗證碼